Avtalsvillkor

Avtalsvillkor för nätbutiken Dr Dogs

1. Allmänt

Dessa avtalsvillkor gäller för nätbutiken Diagnostiikkakoira under ledning av Doctor Dogs Oy, FO-nummer: 2950639-8.

Genom att använda nätbutiken Diagnostiikkakoira godkänner du dessa villkor och förbinder dig att iaktta dem.

Leverantören garanterar inte en avbrottsfri eller felfri funktion och det kan förekomma avbrott i tjänsten, till exempel på grund av hög belastning av webbplatsen. Diagnostiikkakoira ansvarar inte för skador som beror på användningen av nätbutiken, om inte något annat föreskrivs i tvingande lagstiftning.

Diagnostiikkakoira har rätt att ändra dessa avtalsvillkor genom att publicera uppdaterade villkor på nätbutikens webbplats. Kom ihåg att bekanta dig med gällande avtalsvillkor innan du beställer.

Beställning från nätbutiken förutsätter att kunden iakttar nätbutikens avtalsvillkor, uppfyller kraven i dem och lämnar fullständiga och sanningsenliga uppgifter om sig själv. Kunden ska utan dröjsmål korrigera felaktiga uppgifter om sig själv. Diagnostiikkakoira är inte ansvarig om kunden inte får sin beställning, beställnings- eller leveransbekräftelse eller andra dokument på grund av felaktiga uppgifter.

Kundernas personuppgifter i tjänsten som upprätthålls av Diagnostiikkakoira är anonyma.

Immateriella rättigheter i nätbutiken Diagnostiikkakoira

Nätbutikens innehåll (inklusive bilder, produktinformation, texter, varumärken, videor, logotyper och tabeller) är egendom som skyddas av Diagnostiikkakoira upphovsrätter och andra immateriella rättigheter vars otillåtna användning eller kopiering är förbjuden. På tvister som rör immateriella rättigheter tillämpas finsk lag.

Säkerhet vid inköp

Vi vill att det ska vara så tryggt som möjligt att göra inköp i vår nätbutik. Kunduppgifter (vid tidpunkten för beställningen) som insamlas i nätbutiken överförs till Diagnostiikkakoira via en säker nätförbindelse (SSL-kryptering).

Användning av kakor

I Diagnostiikkakoira nätbutik används kakor (även s.k. cookie). En kaka är en liten textfil som sparas i webbläsaren i samband med inköp i nätbutiken och som möjliggör uppföljning av besökare. I allmänhet är det enklare att till exempel logga in och göra inköp i nätbutiken när man tillåter kakor. Dessutom gör användningen av kakor det möjligt att konstruera sammansatt data av nätbutikens kunder.

Det är tryggt att använda kakor och de skadar inte användarens dator eller filer. Användningen av kakor kan inaktiveras i webbläsarens inställningar, men det kan påverka nätbutikens funktionalitet.

Diagnostiikkakoira utnyttjar Google Analytics som är Google Inc:s analysverktyg. Google Analytics använder kakor i textbaserade datafiler för att förbättra analyseringen av Diagnostiikkakoira webbplats. Google skickar och sparar informationen som kakorna producerar om användningen av webbplatsen, däribland IP-adressen, till sina servrar i olika länder. Uppgifterna kan behandlas i ett annat land än det du själv bor i. Uppgifterna används för analys av besök, upprättande av rapporter om aktiviteter på webbplatsen samt för att kunna erbjuda tjänster med anknytning till användningen av webbplatsen och internet.

Google kan även överföra uppgifter till tredje parter om lagstiftningen så kräver eller om en tredje part behandlar uppgifter för Google. Din IP-adress kopplas inte till andra uppgifter som Google eventuellt har om dig. Du kan motsätta dig användningen av kakor genom att inaktivera funktionen i webbläsarens inställningar. En del av webbplatsens sidor kanske inte fungerar lika bra om användningen av kakor har förhindrats. Genom att använda den här webbplatsen godkänner du att Google behandlar dina uppgifter på det sätt som angetts på den här sidan och i enlighet med Googles dataskyddspolicy.

Uppgifterna används inte på nytt för marknadsföring.

 

  1. Beställning i nätbutiken

Du behöver inte registrera dig i tjänsten för att göra en beställning i Diagnostiikkakoira. De uppgifter som begärs i beställningen måste anges för att de beställda produkterna ska kunna levereras. Produktens tillgänglighet och uppskattad leveranstid anges i samband med beställningen.

Du kan bekanta dig med tjänsten och fatta ett köpbeslut under 14 dagar (ångerrätt som avses i konsumentskyddslagen). Produkten som skickas tillbaka till oss måste vara oanvänd och kunna återsäljas. Originalförpackningen får inte vara skadad och ska vara i gott skick. Läs mer i punkt 3. Produktretur

Kunden godkänner beställningen genom att betala sitt inköp i nätbutiken. Efter detta kan man inte göra ändringar i beställningen i nätbutiken. Om kunden efter detta ångrar sitt köp och vill avbeställa eller ändra beställningen, ska hen kontakta Diagnostiikkakoira i enlighet med anvisningarna på webbplatsen.

Betalning

Betalningsalternativen i nätbutiken Diagnostiikkakoira är nätbetalning, kreditkort, mobilbetalning, faktura och delbetalning. Vi accepterar Visa, Visa Electron, Mastercard, American Express, Eurocard, Diners Club och JCB.

Begränsningar för beställning

Endast personer som har fyllt 18 år kan göra inköp i nätbutiken.

Produkternas tillgänglighet

Nätbutikens produktsidor ger information om tillgänglighet. Om produkten inte är tillgänglig, kan den inte beställas.

Leveranssätt och leveranskostnader

De beställda produkterna levereras till det Matkahuoltos serviceställe som kunden har valt. I priset ingår Matkahuoltos leveranskostnader – inga andra leveranssätt accepteras.

För närvarande levererar Diagnostiikkakoira beställningar bara i Finland och Estland.

Leverans av produkter

Beräknad leveranstid är 5 vardagar från det att vi har mottagit beställningen i vår logistikenhet. Allmänna helgdagar och veckoslut kan påverka leveranstiden. Matkahuolto levererar testpaketet till det av Matkahuoltos serviceställe som kunden har valt.

Produktretur

Kunden har 14 dagar på sig att bekanta sig med produkten och fatta köpbeslut. Produkten som returneras och originalförpackningen ska hanteras varsamt. Produkten ska vara oöppnad, oanvänd och i sin originalförpackning. Kom ihåg att returnera allt som fanns med i förpackningen, även bruksanvisningen.

Ångerrätten gäller inte bland annat:

  • förseglade och öppnade ljud- eller bildinspelningar eller datorprogram, till exempel förseglade CD- och DVD-skivor.
  • förseglade och öppnade varor som av hälso- eller hygienskäl inte kan returneras när förpackningen har öppnats, till exempel kontaktlinser, fuktighetskrämer och läkemedel.
  • varor som tillverkats eller ändrats utifrån konsumentens önskemål eller på annat sätt tydligt tillverkats utifrån personliga behov, till exempel måttbeställda gardiner eller ett graverat smycke.

(Källa: Konkurrens- och konsumentverket: https://www.kkv.fi/sv/information-och-anvisningar/kop-forsaljning-och-avtal/nathandel-postorder–och-telefonforsaljning-distansforsaljning/angerratt-vid-distansforsaljning/)

Så här gör du om vill returnera en produkt:

1. Fyll i returblanketten som medföljer produkten.
2. Returblanketten, följesedeln, bruksanvisningen och produkten ska förpackas med omsorg i originalförpackningen eller motsvarande. Rätt förpackningsstorlek och tillräckligt med vaddering minimerar fraktskador.
3. Lämna paketet, den ifyllda returblanketten och följesedeln till Matkahuoltos serviceställe.

Om vi har skickat en defekt eller fel produkt ska du returnera den enligt våra anvisningar. (Beskriv i returblankettens Tilläggsuppgifter på vilket sätt felet framkommer och om du vill få en oskadad produkt/byta ut till en ny produkt. Om det är frågan om en defekt produkt, står vi för fraktkostnaderna för en ny motsvarande produkt.

Observera att avsändaren ansvarar för att testpaketet förpackas på ett lämpligt sätt. Om testpaketet är bristfälligt förpackat och skadas under frakten, ansvarar avsändaren för skadan.

Vi återbetalar det belopp som ni betalat för produkten inom 14 dagar efter det att vi har mottagit returblanketten och den produkt som returneras. Från det belopp som återbetalas görs ett avdrag för leveranskostnader, förutom i fall med en defekt produkt. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som du har valt vid beställningen. Betalkortsbetalningar krediteras samma betalkort. Om du har använt nätbetalning, är det viktigt att du anger kontonumret i samband med returen för att vi ska kunna återbetala pengarna till ditt bankkonto.– Dessa tillvägagångssätt vid retur fastställs i lag.

Garanti och säljarens ansvar för fel

På grund av produktens karaktär ges ingen garanti för Diagnostiikkakoira testpaket, men vi ansvarar för eventuella produktfel i enlighet med bestämmelser om ansvar för fel i tillämplig lag.

Kunden ska göra en reklamation till Diagnostiikkakoira inom en rimlig tid efter att felet upptäckts. Produktfel ska dock reklameras inom två månader från det att kunden upptäckt felet.

Övriga villkor

På dessa avtalsvillkor och eventuella tvister mellan kunden och Diagnostiikkakoira tillämpas finsk lag. Helsingfors är forum i tvistemål.

Uppenbart fel i prisinformation

Diagnostiikkakoira förbehåller sig rätten att annullera en beställning om det finns ett uppenbart och väsentligt fel i priset. Med detta avses ett eventuellt prissättningsfel i nätbutiken som påtagligt och tydligt avviker från produktens normala prisnivå och som genomsnittskonsumenten kan anses förstå som ett fel. Ett tydligt prisfel kan till exempel vara att priset är 0,00 euro, priset saknas helt, eller att priset i nätbutiken är så lågt att det enligt den allmänna uppfattningen kan betraktas som felaktigt.

Force majeure

Diagnostiikkakoira ansvarar inte för förseningar eller skador som beror på omständigheter utanför vår kontroll (force majeure) som vi rimligtvis inte kunnat förutse eller vars följder vi inte kunnat undvika. Omständigheter som ligger utanför vår kontroll anses bland annat vara arbetsmarknadskonflikter, insjuknad personal, import- och exportförbud, störningar i allmänna dataförbindelser, elavbrott samt störningar i Matkahuoltos verksamhet eller landsvägstrafiken. Om en force majeure-omständighet pågår i över en månad, har både Diagnostiikkakoira och kunden rätt att häva köpet utan anspråk på skadestånd eller dröjsmålspåföljder.

Tvister

Eventuella tvister försöker vi i första hand lösa genom medling, i annat fall vid en tingsrätt i enlighet med finsk lag. Vid tvister kan kunden hänskjuta ärendet till konsumenttvistenämnden för avgörande. Innan ärendet hänskjuts till konsumenttvistenämnden rekommenderar vi att konsumenten är i kontakt med konsumentrådgivningen. Konsumenttvistenämnden kan låta bli att behandla ärendet om konsumenten inte först varit i kontakt med konsumentrådgivningen.

Konsumentrådgivning »
Konsumenttvistenämnden »